Geschiedenis Engelburg

Zeilende vrachtvaart: 1913-1953


Het schip werd in 1912 gebouwd voor Evert Melsen uit 's Gravenmoer als Linquenda bij scheepswerf Boot in Vrijenban (Delft). Op 25 januari 1913 vond de tewaterlating plaats en het schip ontving het brandmerk: 2956 DORD 1913.

Klipper Engelburg rond 1920 onder zeil, geladen met vracht.

Op 8 maart 1927 komt het schip op naam van zijn zoon, Jacobus Johannes Melsen, schipper te ’s Gravenmoer, die door het leven ging onder de bijnaam Erpelenpap. Tien jaar later laat Erpelenpap het schip opnieuw meten, nog steeds als zeilschip met een laadvermogen van 159 ton onder de naam Linquenda.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog komt het schip op naam van Antonie Simon Ramsteijn, schipper te ’s Gravenmoer, en wordt het opnieuw gemeten op 160 ton.




Gemotoriseerde vrachtvaart: 1953-1979


Na enkele jaren met een zijschroef te hebben gevaren, wordt de Linquenda begin 1953 hermeten omdat het schip is gemotoriseerd.

Klipper Engelburg rond 1950 met zijschroef en motor op het voordek .

Het laadvermogen is nu 6 ton minder, wat waarschijnlijk te maken had met plaatsing van de 2 cilinder Deutz uit 1929. Deze blijft 14 jaar zorgen voor de voortstuwing. In deze periode wordt de roef gemoderniseerd: de drie raampjes in de roef worden aan beide kanten vervangen door twee grotere. Eigenaar is inmiddels Antonie Johannes Ramsteijn (geboren in 1943, een van de 6 kinderen van Antonie Simon) uit 's Gravenmoer. In 1967 wordt de motor vervangen door een zwaardere Deutz  uit 1939. Laatste meting als vrachtschip vindt plaats in 1972, waarna het schip een paar keer van eigenaar wisselt (1973: Adriaan Meijer, Ouderkerk aan de Amstel; 1979: Gerlof Nieuwenhuis, Leeuwarden).




Chartervaart: 1988-2011


In april 1988 kopen Marion en Cor Kuitert uit Enkhuizen het schip, en geven het de naam Condor.

Klipper Engelburg rond 1990 als charterschip onder de naam Condor

Zij brengen het schip weer onder zeil, nu met twee stengenmasten, hele lange gaffels met topzeilen, twee kluivers en een vlieger. In eerste instantie was er zelfs een breefok, maar deze is na een aantal jaar weer verwijderd. Cor maakt nieuwe zwaarden bij Gerard Kroes Scheepsbouw in Leeuwarden. Ze hebben plannen met het schip te gaan charteren op de Oostzee, en in 1989 wordt het als binnenschip uitgeschreven en krijgt het een Zee brandmerk:17915 Z R 1989 (Europanummer: 27 17915). Waarschijnlijk is toen het een ‘zeeschip’ werd de 129 pk Gardner erin is gekomen. Voor zover bekend is er niet gecharterd op de Oostzee, maar altijd vanuit Harlingen, ook door volgende eigenaren Bert Leusink en Peter Ravensteijn. In het eerste decenium van de 21e eeuw loopt het charterbedrijf niet meer zo goed, en in 2009 koopt de Zwitser Jan Rueger het schip uit een faillissement. Hij doopt het schip om tot Engelburg, de naam van zijn Nederlandse vader. Hij mikt op de Zwitserse markt, maar ook deze blijkt tegen te vallen.




Varend woonschip: 2011-2023


In 2011 verkoopt hij het schip aan ons om erop te wonen op de Thorbeckegracht in Zwolle. Beide masten zijn ingekort en strijkbaar gemaakt omdat anders de ligplaats in Zwolle, die achter de vaste  brug van de A28 is, niet bereikbaar is.


Klipper Engelburg afgemeerd op de Beulakerwijde.

Alleen de bezaan heeft nog een steng. Het tuig is flink verkleind (kleinere bezaan, grootzeil, fok en 1 kluiver) en er is een aantal lieren geplaatst, zodat het schip te zeilen is met twee personen.


In 2020 is, wederom bij Kroes Scheepsbouw in Leeuwarden, het roefdak vervangen dat na bijna 110 jaar flinterdun was geworden . Daarbij is iets meer zeeg in de roef gebracht, en is aan de voorzijde de bolling iets vergroot.  Ook zijn de roefraampjes teruggebracht naar de originele staat (3 per kant) en zijn er weer stalen luiken voor de ramen, afkomstig van de klipper Dageraad uit Lemmer.


Accommodatie en kleinschalige charter: 2023 -


Sinds 2023 is in de winter de roef beschikbaar voor sfeervol overnachten in hartje Zwolle. Er is een woonkamer met keukentje (koelkast, oven, waterkoker, eierkoker), een slaapkamer met 2-persoons bed, een douche en toilet. Alles is voorzien van centrale verwarming. Vanaf 2025 is het schip van mei t/m september beschikbaar als varende vakantiewoning in Nationaal Park de Weerribben-Wieden. Er zijn drie slaapkamers (2+2+4 bedden), een badkamer met douche, ligbad en toilet, een gezellige woonkamer met open keuken (gasfornuis, oven/magnetron, koelkast, vriezer, vaatwasser), en een hal met wasmachine en wasdroger. Om maximaal van de mooie omgeving te genieten zijn er ook een zeilboot, twee kano's en een elektrische vlet beschikbaar.

Share by: